NS-wandeling Landgoed Groeneveld

Hits: 98

Vandaag met een groep van zes personen gewandeld van treinstation Baarn naar treinstation Hilversum Media Park. Dit vanwege de heide die in bloei staat op de Zuiderheide en Westerheide bij Hilversum.

Vanaf treinstation Baarn even van de route afgeweken naar Eethuys-Café de Generaal voor een kop cappuccino met een aardbeienslof. Gelukkig was er nog ruimte voor ons. Na deze korte stop terug naar het treinstation en linksaf de Gerrit van der Veenlaan in. Vanwege een ander wandelevenement het Soester Wandelweekend liepen er al vele andere wandelaars op dit deel van de route. Via een groenstrook langs het spoor gewandeld. Even verder liepen we Baarn uit en het bos in. Na ca. 900 meter via een voetgangersbrug het spoor over en linksaf verder het bos in. Via een Beukenlaan en na enkele weilanden verder gelopen naar Kasteel Groeneveld.

Na een korte stop voorbij het kasteel linksaf geslagen langs de slotgracht en over het bijbehorende landgoed gewandeld. Na een brug een paar keer linksaf en het spoor overgestoken weer terug het bos in. Na 75 meter rechtsaf de Slingerdreef op, een brede boslaan. Hier werd het rustiger met andere wandelaars. Dit pad door het bos geruime tijd gevolgd. Na een paar keer links en rechts aan het einde rechts het spoor over. Een verhard pad langs de ingang van conferentiecentrum Drakenburg. Dit pad gevolgd tot aan een voorrangsweg en linksaf een viaduct onder de snelweg door. Vanwege de aanleg van een busbaan is bushalte Heidebloem hier tijdelijk weggehaald.

In een bocht de weg overgestoken en een klaphekje door, een bord van de Zuiderheide (Goois Natuurreservaat) gepasseerd. Eerst een gedeelte door een bosgebied gewandeld. Onderweg grote stenen gezien van het Voetstappenpad. Geslingerd door dit gebied en na een parkeerplaats langs speelbos ‘t Laer en een ander bord van Goois Natuurreservaat Zuiderheide. Na een onverhard pad op een kruising voor een heideveld rechtsaf langs de bosrand. Vervolgens linksaf een verhard (fiets) pad. Dit pad gevolgd tot bij Theehuis ‘t Bluk aan de rand van de heide. Hier even gestopt voor wat eten en drinken. Vlotte bediening ondanks de drukte.

Na deze korte stop gingen twee wandelaars hun eigen weg. Met zijn vieren verder gewandeld over de Zuiderheide. Na ruim een kilometer aan het einde via een viaduct onder de Hilversumseweg door en bij restaurant La Place (niet gestopt) linksaf geslagen. Bij P-20008 linksaf en via een wildrooster de Westerheide op. Na ca. 200 meter een onverhard pad op evenwijdig aan het fietspad genomen. Later werd dit een zandweg en ruiterpad. Aan het einde van de heide bij een zwerfkei rechtsaf langs de bosrand. Even wat gedronken en weer verder gelopen. Twee keer linksaf en via een bospad langs de afrastering naar Hilversum gelopen.

Aan het einde bij een tegelpad linksaf en een stukje door het noorden van Hilversum gewandeld. Het spoor zagen we al liggen en na een paar honderd meter gestopt bij ons eindpunt treinstation Hilversum Media Park. Hier de trein teruggepakt naar Baarn en Amersfoort. Een geslaagde dag en mooi de heide gezien en in goed gezelschap. Ongeveer 15 km gewandeld; mijn app Runkeeper geeft 12,9 km aan, aangezet bij Kasteel Groeneveld.