Zaterdag 16 september 2023 om 10:00 met het voetveer overgevaren van Lekkerkerk naar Nieuw-Lekkerland. Na wat bedrijven de dijk op en na de kerk direct rechtsaf een verharde weg evenwijdig aan de Lekdijk. Na een rotonde de autoweg overgestoken en een verhoogd fietspad op gewandeld. Na de bebouwde kom mooi uitzicht op rivier de Lek en mijn dorp Lekkerkerk. Dit fietspad een paar kilometer gevolgd tot de souvenierwinkel in Kinderdijk. Linksaf de dijk af en Nederwaard op richting de molens van Kinderdijk. Bij het bezoekerscentrum vlak voor de molens van Kinderdijk cappuccino gedronken.
Daarna op het fietspad links gelopen vanwege de vele toeristen die met de boot of bus naar Kinderdijk waren gekomen. Na de museummolen Nederwaard, linksaf het onverharde natuurpad op gewandeld. Dit gevolgd tot het einde, rechtsaf en direct linksaf brug over. Na de brug direct links naar museummolen Blokweer. Na deze molen een graspad langs de Groote- of Achterwaterschap en heerlijk rustig verder het Floris V-pad gevolgd. Aan het einde bij een brug rechtsaanhoudend (dus niet het Floris V pad volgen) tot een picknickbank voor mijn lunch.
Na een korte pauze het fietspad richting de witte molen gevolgd en langs de volkstuinen gewandeld. Grote brug over en linksaf fietspad langs de witte molen en haven. Aan het einde rechtsaf en direct linksaf de Hoge Brug over. Hierna rechtsaf het graspad langs het Groote- of Achterwaterschap gewandeld. Dit pad ruim 1,5 km gevolgd en op een splitising linksaf een asfaltpad langs knotwilgen. Langs een hek en aan het einde rechtsaf Elzenweg. Na het appartementencomplex linksaf het hondenbos in. Aan het einde rechtsaf tiendweg en eerste brug linksaf. Via Nieuw-Lekkerland terug naar het voetveer gewandeld. Afstand vandaag 11,9 km.
Alblasserwaard / Floris V-pad
Zaterdag 19 augustus 2023 heb ik alleen een rondwandeling door de Alblasserwaard gemaakt. Vanochtend om 10:00 overgevaren met het voetveer van Lekkerkerk naar Nieuw-Lekkerland. Direct de dijk af en het dorp ingelopen. Na de bebouwing bij de Tiendweg rechtsaf en bij de eerste brug linksaf het Hondenbos in. Aan het einde rechtsaf en direct linksaf Molenweg. Aan het einde rechtsaf het graspad langs het Groote- of Achterwaterschap. Dit onverharde pad ca. 1,5 kilometer gevolgd en bij de splitsing de Hoge brug over. Op een splitsing met bankje wat gegeten en gedronken.
Na deze pauze het asfaltpad rechtdoor richting Alblasserdam. Iets verder dan een brug naar rechts, linksaf een smal onverhard pad tussen twee sloten in (Floris V-pad). Dit pad was soms nauwelijks een voetstap breed en liep door hoge begroeiing. Ook enkele overstapjes langs hekjes gehad en onder een schrikdraad door. Aan het einde een weiland in en het grindpad linksaf genomen. Na een bocht Heiweg. Net voor Pensionstal de Amazonehoeve, brug over en fietspad.
Aan het einde linksaf een fietspad langs het Groote- of Achterwaterschap. Hier ca. 10 minuten regen gehad. Dit verharde pad ca. 2,5 km gevolgd tot aan de Hoge Brug. Rechtsaf brug over en schuin linksaf Middelweg. Dit fietspad gevolgd tot in Nieuw-Lekkerland. Aan het einde helaas een omleiding waardoor ik niet over de dijk langs rivier de Lek kon wandelen. Rechtsaf de Planetenlaan op en deze slingerend gevolgd en bij de Standerdmolen linksaf alsnog de dijk op. Bovenaan rechtsaf en terug naar het voetveer. Afstand 13,3 km.
Krimpenerwaard / Krimpen a/d IJssel » Lekkerkerk
Zaterdag 5 augustus 2023 met wandelkennis Lieuwe heb ik vandaag een wandeling in de polder Krimpenerwaard gemaakt. De eerste wandeling van mijn facebookgroep Wandelen in de Krimpenerwaard en Alblasserwaard.
Wij zijn begonnen bij bushalte Centrum in Krimpen a/d IJssel en gelopen naar winkelcentrum Crimpenhof. Via het Raadhuisplein, de Buys Ballotsingel en Vincent van Goghlaan naar de wijk Lansingh-zuid gewandeld. Een brug over en net voor de eerste bebouwing rechtsaf het fietspad ‘Waterliniepad I’ op. Na een paar honderd meter het wandelpad haaks op dit pad genomen. Aan het einde het fietspad gevolgd tot aan de splitsing met de Krimpenerbosweg.
Hier overgestoken en de eerste weg linksaf richting het Volkstuinencomplex VTV De Amateur. Aan het einde dit terrein verlaten en rechtsaf het Bereklauwenpad op aan de rand van Krimpen a/d IJssel, later Lepelaarsbospad I. Dit asfaltpad gevolgd tot het einde en kort daarna rechtsaf Tiendweg-West. Bij het rustpust van Kaasboerderij Boer Bas even koffie gedronken.
Na een korte pauze via de Tiendweg doorgewandeld naar de rand van Ouderkerk a/d IJssel. De N475 en de Kerkweg overgestoken, vervolgens Tiendweg-Oost. Net na de bebouwing rechtsaf een schelpenpad naar Speelpolder De Tiendtuin. Bij een picknickbank even wat gegeten. Dit schelpenpad door de weilanden gevolgd tot aan de Oudelandseweg. Deze weg overgestoken en bij een picknickbank een graspad door een weiland gewandeld. Aan het einde een hekje door en linksaf een asfaltpad het Loetbos in.
Na een goede kilometer bij een picknickbank linksaf een graspad in. Dit onverharde pad gevolgd tot aan een parkeerplaats. De weg overgestoken en via een andere parkeerplaats rechtdoor het Loetbos in. Via een parkeerplaats bij Kanocentrum Loetbos rechtsaf en bij de volgende kruising linksaf. Even verder wat gedronken en gegeten bij Restaurant de Loet.
Samen met Lieuwe ruim 11,5 km gewandeld. Bij de provinciale weg heeft hij de bus teruggenomen naar Krimpen a/d IJssel. Zelf ben ik verder gelopen naar mijn dorp Lekkerkerk, in totaal ruim 15,5 km. Qua weersverwachting veel dreigende luchten, maar enkel de laatste kilometer in het Loetbos even regen gehad.
Krimpenerwaard / Paddenpad & Loetbos
Zondag 2 juli 2023 in de middag een rondwandeling door de polder Krimpenerwaard van ruim 11 km gewandeld vanuit mijn dorp Lekkerkerk. Vanuit huis naar de Tiendweg gewandeld en linksaf geslagen, Tiendweg-West. Het dorp uitgelopen en bij het onverharde Paddenpad rechtsaf. Dit pad door de weilanden gevolgd tot aan de provinciale weg N210. Even rechtsaf en bij de rotonde linksaf de N210 overgestoken. De eerste afslag rechtsaf het Loetbos in. Hier de markering van het Grote Rivierenpad gevolgd. Bij een graspad en picknickbank linksaf. Dit slingerende pad gevolgd tot aan de parkeerplaats aan de Kerkweg. Hier weer rechtsaf tot aan de kruising met de N210 bij restaurant De Loet. De N210 overgestoken en rechtdoor een B-weg richting Lekkerkerk. Net voor Lekkerkerk door park Weydehoek gewandeld.
Alblasserwaard / Molens van Kinderdijk
Woensdag 17 mei 2023 van Lekkerkerk met het voetveer naar Nieuw-Lekkerland overgevaren. Daarna het dorp in en achter het dorp de Tiendweg rechtsaf gegaan. De eerste brug linksaf het hondenbos in. Dit gelopen tot aan de Elzenweg, rechtsaf en vrijwel direct linksaf Molenweg. Aan het einde rechtsaf het onverharde graspad langs de Groote- of Achterwaterschap.
Dit pad gevolgd tot aan de Hoge Brug bij de Middelweg en linksaf naar Alblasserdam. Halverwege rechtsaf een brug over langs de volkstuinen. Wat verderop een asfaltpad langs de linkeroever van het Groote of Achterwaterschap. Dit ging over in een graspad (Floris V-pad) en een mooi overzicht op de Molens van Kinderdijk.
Voorbij museummolen Blokweer een brug over naar de rechteroever. Rechtsaf en linksaf een snipperpad langs de molens. Aan het einde linksaf en rechtsaf asfaltpad. Dit gevolgd tot aan de dijk. Bovenaan linksaf en naar het autoveer gewandeld en overgevaren naar Krimpen aan de Lek.
Onderweg diverse jonge polderdieren gezien, zoals familie eend, meerkoet en gans. Evenals een vissende reiger, een aalscholver en een zwaan op nest. Totaal 8 km gewandeld.
Alblasserwaard / Molens van Kinderdijk
Zaterdag 7 mei 2022 om kwart voor elf het voetveer van Lekkerkerk naar Nieuw-Lekkerland genomen. Aan de overzijde een stuk in het dorp gewandeld en na het dorp rechtsaf geslagen een tiendweg in. Hier de eerste lammetjes en zwanen gezien. Bij de eerste brug linksaf het Hondenbos in. Onderweg een specht gehoord en familie eend gezien. Aan het einde rechtsaf Elzenweg en direct linksaf Molenweg. Dit pad met vele knotwilgen gelopen tot aan het riviertje Groote- of Achterwaterschap. Op de T-splitsing rechtsaf een graspad langs dit riviertje. Halverwege in het weiland een vissende witte reiger, een blauwe reiger, een stel kieviten en familie meerkoet gezien.
Aan het einde linksaf de Hoge Brug over en richting Alblasserdam gewandeld. Na een paar honderd meter rechtsaf de eerste brug over en het Buitenpad op gewandeld. In een sloot familie zwaan en in het weiland twee paarden gezien. Aan het einde bij een picknickbank even gepauzeerd en wat gegeten en gedronken. Vervolgens het graspad langs het Groote- of Achterwaterschap (Floris V-pad) gewandeld tot bij museummolen Blokweer. Onderweg nog vele (jonge) ganzen gezien. Na deze molen rechtsaf de brug over rechtdoor het onverharde pad langs de Nederwaard op.
Dit pad linksaf en langs de vele Molens van Kinderdijk gelopen, Unesco Werelderfgoed. Ook een aalscholver gezien die net opsteeg boven het water. Aan het einde linksaf, bruggetje over en rechtsaf asfaltpad. Dit pad gevolgd tot voorbij het bezoekerscentrum. Bij de dijk linksaf en het eerste fietspad rechtsaf genomen. Langs de rand van Kinderdijk en wat verderop langs rivier de Lek gewandeld. Bij het autoveer het veer naar Krimpen aan de Lek genomen en in het dorp de bus terug naar Lekkerkerk gepakt. Vandaag 8,3 km gewandeld.
Krimpenerwaard / Natuureiland de Zaag
Woensdag 2 maart 2022 met Hiske een korte wandeling van 5,3 km gemaakt op eiland ‘De Zaag’. Eerst de bus genomen naar bushalte de Zaag en vervolgens over de dijk en over de brug naar dit eiland toegegaan. Na de toegangspoort was het eerste stukje wandelpad wat drassig, maar langs rivier de Lek konden we prima wandelen. En in mooi zonnig weer met een blauwe lucht. Ondanks dat weinig andere mensen tegen gekomen. Gewandeld tot het uiterste punt aan de rechterkant van Zaageiland. Op twee bankjes nog leuk gepraat met uitzicht op Rotterdam.
Vervolgens een deel over hetzelfde graspad terug gelopen en het pad langs wat industrie gelopen en de linkerkant van het eiland verkend. Bij de splitsing linksom en door een hekwerk. Wat ons opviel was de schade aan bomen op dit deel; veel was al weggezaagd of lag langs het wandelpad. Bij het begin van het open veld weer even gepauzeerd bij een bankje. Normaal gesproken zouden in dit veld ook koeien moeten staan, maar vandaag niet gezien.
Wat later ons weg vervolgd en over smalle paadjes gewandeld. Ook viel ons op dat op het open veld veel water stond. Bij een eerdere wandeling hier heb ik dat niet gezien. Gelukkig konden wel aan de rand van het open veld nog wandelen. Na een ander hekwerk rechtsaf en nog even op de Beverbrug gestaan, met uitzicht op rivier de Lek. Daarna dezelfde weg terug gewandeld en de bus weer terug naar huis gepakt.
Alblasserwaard / Molens van Kinderdijk
Zaterdag 1 mei 2021 een wandeling door de Alblasserwaard en langs de Molens van Kinderdijk georganiseerd voor DeWandeldate. Samen met Wendy en hond Tygo een gezellige wandeling gehad. Marco kon helaas niet met ons mee wandelen. Beginpunt was vanuit mijn huis in Lekkerkerk. Hiervandaan naar het dorpscentrum en door de winkelstraat naar de dijk gelopen. Op de dijk het voetveer naar Nieuw-Lekkerland gepakt.
Aan de overkant bij de kaart van het Wandelknooppuntennetwerk een hond-vriendelijke route bepaald. Via de Schoonenburglaan door het dorp gewandeld en net na het dorp rechtsaf de Tiendweg (Floris V-pad) op gewandeld. Bij het eerste bruggetje direct links het Hondenbosgebied in wat hoort bij Landgoed Schoonenburgh. Dit onverharde pad gevolgd tot aan de Elzenweg en hier rechtsaf gegaan. Dit asfaltpad tot het einde gelopen en linksaf de Molenweg opgegaan. Voor een korte pauze wist ik nog een bankje te staan net voor de hoge brug over het Groote- of Achterwaterschap. Door werkzaamheden was de Molenweg voor de helft te wandelen en voor het bankje was een diepe geul gegraven. Dus helaas… Na de Hoge Brug rechtsaf een kort stukje richting Kinderdijk gewandeld. Bij het haventje aan de Nederwaard even gepauzeerd en wat gegeten en gedronken.
Vervolgens hebben we het asfaltpad gewandeld wat tussen het Het Nieuwe Waterschap (links) en Groote- en Achterwaterschap (rechts) lag. Iets verderop lagen aan de rechterkant van het water al snel enkele molens. Na de bocht naar rechts een klein bruggetje over en linksaf een onverhard pad langs de molens van Kinderdijk gewandeld. Een parend stelletje futen gezien, maar helaas niet goed te zien op mijn foto. Qua toeristen viel het vanmiddag reuze mee al liepen en fietsten er wel enkele mensen hier. Bij het bezoekerscentrum van Unesco Werelderfgoed Kinderdijk aan het begin was er een koffie-to-go, maar hier geen gebruik van gemaakt. Aan het einde de dijk weer op en rechtsaf geslagen.
Op de dijk ligt tegenwoordig een wandel- en fietspad vrij van de (drukke) autoweg. Een geasfalteerd pad met uitzicht op rivier de Lek, Krimpen a/d Lek en wat verderop Nieuw-Lekkerland en Lekkerkerk. Dit pad op de dijk ca. 4 km gevolgd tot in Nieuw-Lekkerland. Vlakbij de kerk heeft Wendy nog zelfgemaakte jam gekocht bij een stalletje langs de weg. Daarna het voetveer terug naar Lekkerkerk genomen. Via de dijk aan deze kant van de rivier terug naar huis gelopen. Enkel niet zoveel foto´s onderweg genomen. Mijn app op mijn mobiel Runkeeper deed het weer wel vandaag. Uiteindelijk 13,8 km gewandeld.
In mijn achtertuin nog gezellig gepraat met thee en lekkere gevulde koeken van de bakker die Wendy had meegenomen. Voor ons was deze wandeling voor herhaling vatbaar.
Alblasserwaard
Zaterdag 17 april 2021 heb ik in de ochtend een kort rondje door de Alblasserwaard gewandeld. Slechts 8,5 km, maar met de wind op de terugweg was het nog een aardig rondje. Vanaf mijn huis in Lekkerkerk heb ik eerst over de dijk gewandeld naar het voetveer en overgevaren naar Nieuw-Lekkerland.
Aan de overkant via de Veerweg de dijk op en gelijk weer naar beneden over de Schoonenburglaan. Aan het einde van het dorp rechtsaf de Tiendweg op. De eerste afslag linksaf over een bruggetje een bosgebied in. Het Hondenbos is een particulier terrein, maar open voor wandelaars tot 20u. Dit onverharde pad langs een sloot gevolgd tot het einde en rechtsaf de Elzenweg op. Direct het eerste pad links langs een groot hekwerk. En dit smalle asfaltpad gevolgd tot aan het water, het Groote of Achterwaterschap.
Rechtsaf langs een hek het graspad langs het water volgen. Op dit water veel polderdieren gezien zoals familie gans, meerkoeten en eenden. Ook regelmatig overvliegende zwanen. Dit graspad ca. 1,5 km gevolgd tot aan de splitsing met de brug richting Alblasserdam. Hier rechtsaf de Middelweg terug richting Nieuw-Lekkerland gewandeld. Nog voor het dorp rechtsaf de Elzenweg weer op. Hier kon je merken dat er tegenwind stond. Deze weg gevolgd tot aan het Hondenbos en dezelfde route terug naar het Voetveer en naar huis gewandeld.
Om de route bij te houden gebruik ik de app Runkeeper. Vandaag wilde ik tegelijkertijd een nieuwe app Komoot gebruiken. Net aan de overkant kwam ik er al achter dat beide in conflict met elkaar waren. Na deïnstallatie van Komoot werkte Runkeeper nog niet naar behoren. Dit heb ik pas thuis hersteld. Dus geen kaartje van de wandeling ditmaal.
Gelopen route volgens het Wandelroute Netwerk: 36 – 34 – 33 – 32 – 95 – richting 38 – halverwege rechtsaf Elzenweg – bij Hondenbos linksaf – 33 – 34 – 36
Krimpenerwaard / Crimpenerhout
Zondag 10 januari 2021 de eerste wandeling van het jaar gemaakt. Een rondwandeling door de Crimpenerhout. Vanuit mijn huis in Lekkerkerk begonnen en door het dorp richting de Tiendweg gewandeld. Vervolgens linksaf geslagen de Tiendweg-West op. Deze ca. 2,5 km gevolgd tot in de Crimpenerhout bij Krimpen aan de Lek. Na het bruggetje en op de eerste kruising rechtsaf en de grote bocht naar links gevolgd. Op de kruising rechtsaf een slingerpad naar de Viersprong bij de N210.
Bij de rotonde overgestoken, vanwege werkzaamheden de noodbrug over en het wandelpad rechtdoor gewandeld. Op de kruising met het fietspad linksaf het fietspad door het Loetbos in. Dit gevolgd tot net voor de rotonde bij de Krimpenerbosweg. Linksaf het viaduct onder de N210 door en naar de Surfplas gewandeld. Een wandelpad rechts van de surfplas op en dit gevolgd langs de parkeerplaats en Brasserie Crimpenerhout.
Op de kruising met het fietspad linksaf en direct rechtsaf het bruggetje over. Dit onverharde pad evenwijdig aan weilanden gevolgd tot aan de kruising met de Tiendweg. Hier linksaf en de Tiendweg gevolgd tot in Krimpen aan de Lek. Bij de rotonde rechtsaf de Hoofdstraat en Krimpen aan de Lek in. Eerste straat linksaf en omhoog de lekdijk op. De dijk ruim 3 km gevolgd tot in Lekkerkerk. Uiteindelijk 13,5 km gewandeld in iets meer dan 3 uur inclusief pauzes.

























































































































































































