Zaterdag 28 mei 2022 heb ik met een groep van zes personen de achtste etappe van het Romeinse Limespad gewandeld. Het beginpunt was bushalte Simplonbaan in Utrecht Lunetten. Via een singel en groenstrook Utrecht uitgelopen en de A12 overgestoken. Aan de andere kant een graspad langs een vijver. Via de Wayensedijk oostwaarts gelopen. Wat verderop drie tunneltjes ingegaan onder de A27 en na een stukje polder onder de spoorlijn door.
Via de Marsdijk gelopen tot aan Castellum Fectio, een Romeins fort in de provincie Neder-Germanië aan de noordgrens van het Romeinse Rijk (de Limes). Iets verder doorgewandeld naar Fort bij Vechten. In verband met een arrangement was een drankje hier niet mogelijk. Langs het Waterliniemuseum (niet bezocht) en over een brug naar een parkeerterrein met oude Citroëns 2CV. Wederom de A12 onderdoor en over een spoor gewandeld en wat verder langs een stel bunkers door de weide richting de Kromme Rijn. Hier even van de route afgeweken voor een drankje bij Theehuis Rhijnauwen aan de overzijde van het water. Op ons eten konden we ca. drie kwartier wachten dus besloten om door te lopen.
Na deze korte stop onze weg vervolgd over het jaagpad aan de rechteroever van de Kromme Rijn, Dit kronkelende wandelpad gevolgd tot in Bunnik. Via een brug eerst naar de linkeroever, bij een splitsing met de Tolhuislaan weer de brug over naar de andere kant. Hier even Bunnik ingelopen en gepauzeerd bij Het Wapen van Bunnik voor een lunchstop.
Vervolgens terug naar de Kromme Rijn en het jaagpad langs de linkeroever gewandeld. Tweemaal onder een laag viaduct en in een grote bocht het wandelpad om Odijk heen gevolgd. Soms een brug over naar de andere kant van de oever. Na Odijk aan de rechteroever gewandeld en ca. 2 km door de polder gelopen. Aan het einde van dit pad langs Kasteel Beverweerd. In Werkhoven bij bushalte Werkhoven bus 41 genomen naar Utrecht. Ruim 17 km gewandeld vandaag.
Alblasserwaard / Molens van Kinderdijk
Zaterdag 7 mei 2022 om kwart voor elf het voetveer van Lekkerkerk naar Nieuw-Lekkerland genomen. Aan de overzijde een stuk in het dorp gewandeld en na het dorp rechtsaf geslagen een tiendweg in. Hier de eerste lammetjes en zwanen gezien. Bij de eerste brug linksaf het Hondenbos in. Onderweg een specht gehoord en familie eend gezien. Aan het einde rechtsaf Elzenweg en direct linksaf Molenweg. Dit pad met vele knotwilgen gelopen tot aan het riviertje Groote- of Achterwaterschap. Op de T-splitsing rechtsaf een graspad langs dit riviertje. Halverwege in het weiland een vissende witte reiger, een blauwe reiger, een stel kieviten en familie meerkoet gezien.
Aan het einde linksaf de Hoge Brug over en richting Alblasserdam gewandeld. Na een paar honderd meter rechtsaf de eerste brug over en het Buitenpad op gewandeld. In een sloot familie zwaan en in het weiland twee paarden gezien. Aan het einde bij een picknickbank even gepauzeerd en wat gegeten en gedronken. Vervolgens het graspad langs het Groote- of Achterwaterschap (Floris V-pad) gewandeld tot bij museummolen Blokweer. Onderweg nog vele (jonge) ganzen gezien. Na deze molen rechtsaf de brug over rechtdoor het onverharde pad langs de Nederwaard op.
Dit pad linksaf en langs de vele Molens van Kinderdijk gelopen, Unesco Werelderfgoed. Ook een aalscholver gezien die net opsteeg boven het water. Aan het einde linksaf, bruggetje over en rechtsaf asfaltpad. Dit pad gevolgd tot voorbij het bezoekerscentrum. Bij de dijk linksaf en het eerste fietspad rechtsaf genomen. Langs de rand van Kinderdijk en wat verderop langs rivier de Lek gewandeld. Bij het autoveer het veer naar Krimpen aan de Lek genomen en in het dorp de bus terug naar Lekkerkerk gepakt. Vandaag 8,3 km gewandeld.
Romeinse Limespad – Etappe 7 – De Meern » Utrecht
Zaterdag 26 maart 2022 met een groep van zes personen de zevende etappe van het Romeinse Limespad gewandeld. Ons beginpunt was bushalte De Meern-Oost in De Meern. Vlak na ons startpunt hebben wij door de houten constructie van Castellum de Hoge Woerd gewandeld. Vervolgens na een houten wachttoren door een park en via de Groenedijk 1 km naar het oosten gewandeld. Na een ander parkje de Dafne Schippersbrug over, een fiets- en voetgangersbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal naar Utrecht.
Aan de overzijde trapje af en een jaagpad langs het kanaal gelopen. Na een grote bocht langs een singel en de wijk Oog in Al gewandeld. Twee bruggen over en bij een terras aan het Merwedekanaal wat gedronken en gegeten. Na een ophaalbrug vervolgens de route bij de Leidseweg weer opgepakt en langs de rand van de wijk Lombok gewandeld. Langs Molen de Ster en aan het einde rechtsaf Croeselaan. Langs de Jaarbeurszijde van Utrecht Centraal. Hier haakte één van onze deelnemers af.
Bij het gebouw van de Rabobank linksaf en via de Moreelsebrug over de spoorlijnen heen. Iets verderop langs het Willemsplantsoen en naar de Domtoren gelopen. In het centrum van Utrecht was het erg druk op deze zonnige dag. Via de Oudegracht ons pad naar het zuiden gevolgd tot aan de Tolsteegbrug. Daarna gewandeld naar treinstation Utrecht Vaartsche Rijn. De singel langs de Vaartsche Rijn 1,3 km gevolgd. Linksaf brug over en direct rechtsaf een jaagpad verder langs de singel. Op tegels een aanwijzing van het Limes gevonden. Door gewandeld tot viaduct onder de snelweg. Na knooppunt 68 van de route afweken en in de wijk Lunetten bij bushalte Simplonbaan de bus terug naar Utrecht Centraal gepakt. Afstand ca. 14,5 km
Biesboschpad
Zaterdag 5 februari 2022 een etappe van het nieuwe Streekpad Biesboschpad gewandeld. Samen met Ingrid, een vrouw die ik via De Wandeldate heb leren kennen. Afgesproken op treinstation Dordrecht, waar ik oorspronkelijk deze etappe wilde beginnen. Na kort overleg toch één halte de trein gepakt naar treinstation Dordrecht Stadspolders en de route in omgekeerde richting terug naar Dordrecht gelopen.
Vanaf Stadspolders via het Dudok-erf en een smal asfaltpad Loswalweg de wijk uitgelopen. Bij het Wantij een onverhard pad en later grasdijk langs dit water gewandeld. En niet het idee gehad dat je aan de stadsrand loopt. Na ca. 1,5 kilometer linksaf geslagen het Wantijpark in. Over smalle paadjes en wat verderop rechtsaf langs de rand van dit park over kleipaden en een dijkje.
Een drukke verkeersweg overgestoken en langs het Wantij verder gewandeld. Voorbij de Kinepolis en langs een molen. Na een sluis een trapje af en tot aan Brasserie Down Town bij de waterbushalte aan de Beneden Merwede gewandeld. Hier even een korte koffiestop ingelast.
Vervolgens langs de kade verder gewandeld. Onder de Groothoofdspoort door en iets verderop de Dalmiatebrug over en langs de haven gelopen tot aan de Grote Kerk. Via het stadscentrum, de Voorstraat en Visstraat terug naar het treinstation van Dordrecht gelopen. Qua drukte viel het op deze zaterdagmiddag wel mee.
Uiteindelijk ca. 9 km gewandeld. Ditmaal geen foto’s gemaakt onderweg en Runkeeper heb ik niet aangezet.
Grote Rivierenpad – Variant 3 – Rotterdam Hilligersberg » Delft
Zondag 30 januari 2022 samen met wandelvriendin Petronette een etappe van het Grote Rivierenpad gewandeld. Ditmaal de derde etappe van Variant A Rottemeren. Eerst elkaar opgewacht op Rotterdam Centraal Station, daarna tram 4 genomen naar ons beginpunt, tramhalte Burg. van Kempersingel in Rotterdam Hilligersberg, waar wij de vorige keer geëindigd waren.
Vanaf deze tramhalte ca. een km over de Molenlaan gewandeld om de wandelroute weer op te pakken, een slingerend pad door het Prinses Beatrixplantsoen. Na de sluis Boterdorpse Verlaat het Prinsenmolenpad en een grasdijk gevolgd langs de Rotte aan onze linkerkant en de Bergse Voorplas aan onze rechterkant. Voorbij een jachthaven en ophaalbrug rechtsaf langs de plas. Even over de drukke Straatweg en wat verderop langs de Bergse Achterplas. Een klinkerpad langs een singel gevolgd en een spoorwegovergang overgestoken. Bij de Kleiweg een voetbrug op en af over het tramspoor en verkeersweg.
Vervolgens een asfaltvoetpad door een park gewandeld en ca. 2 km verder bij de Rotterdamsche Schie rechtsaf geslagen en aan de linkeroever langs het water gewandeld. Onder het viaduct van de A13 door en naar Overschie gelopen. Via de Overschiese Dorpsstraat een ophaalbrug over en verder via de Overschieseweg. Onder een brug door en via een rolbrug rechtsaf. Ca. 1,5 km over de Polderweg en later Broekkade. Een brug over en een natuurgebied in gelopen. Bij de spoorlijn deze overgestoken.
Even gepauzeerd bij het Spalandpad ten oosten van Schiedam. Helaas geen bankje maar twee grote stenen waar wij konden lunchen. Na deze lunchpauze onze weg vervolgd over een asfaltpad door een weiland. Wat verderop ruim 2 km een ander fietspad, Octave de Coninckpad, gevolgd. Bij een bosje na een natuurkampeerterrein linksaf en bij een gemaal een bochtig graspad tussen twee sloten in gewandeld. Deze Tanthofkade met enkele klaphekjes gevolgd tot in Delft. Vandaag 19 km gewandeld.
Grote Rivierenpad – Etappe 2 – Maassluis » Zwartewaal
Zaterdag 16 oktober 2021 samen met wandelkennis Paul de tweede etappe van het Grote Rivierenpad gewandeld. Eerst gereisd naar Maassluis, metro Steendijkpolder. Daarna door een park gelopen en aan het einde hiervan rechtsaf geslagen, een asfaltpad langs de rand van Maassluis. Om een sportcomplex heen en naar de Maasdijk. Iets verderop linksaf de Westgaag op en via een fietspad de polder in. Een tunnel onder de snelweg A20 door en richting Maasland.
Even verderop een vlonderbrug over en via een tegelpad dwars door het weiland. Goed opletten, want overal lagen koeienvlaaien. De koeien kwamen we iets verder tegen. Af en toe een sloot oversteken via een plankbruggetje. Bij een alleenstaande boom linksaf en de routewijziging niet goed opgevolgd. Al snel rechtsaf over een plankbruggetje en naar een stel huizen (en niet rechtdoor het weiland volgen zoals wij eerst deden). Na deze correctie langs de rand van Maasland gewandeld.
In Maasland langs een water gelopen en langs de kerk. Vervolgens langs een singel. De horeca in Maasland was verhuisd of dicht, dus verder door het centrum gewandeld. Na de splitsing met de variant Rottemeren een drukke verkeersweg over en door gelopen naar Maassluis. Via de linkeroever van de Zuidvliet onderlangs de snelweg door en langs een molen en scholencomplex richting het centrum van Maassluis. Op de markt op een terras even een kop thee gedronken.
Vervolgens naar het autoveer gewandeld en daar overgevaren naar Rozenburg. Het restaurant aan de oever was inmiddels een casino geworden. Bij enkele bankjes even gezeten voor onze lunch. Daarna langs de rand linksom Rozenburg gewandeld. Vervolgens liep ons fietspad langs het Calandkanaal. Onder de brug door en direct via een trap de brug op. Deze ging gelijk open dus even moeten wachten voordat we verder konden wandelen.
Na deze brug het fietspad langs de weg en het treinspoor blijven volgen. Bij de Harmsenbrug linksaf het Hartelkanaal overgestoken en vrij snel volgde de Brielse Brug over het Brielse Meer en Blankenburgse Rak. Fietspad omlaag gevolgd en teruggelopen naar de oever. Rechtsaf richting Zwartewaal. De naturistencamping bestaat niet meer; nieuwe bestemming is een park van Roompot. Wandelen door een weiland wat ‘Opengesteld’ zou zijn kan ook niet meer. Al snel volgde Zwartewaal met een grote kerk.
In Zwartewaal bij knooppunt 31 de route verlaten en rechtdoor gelopen. Op de N218 de bus naar Spijkenisse, metro Centrum genomen. Uiteindelijk 18 km gewandeld.
Grote Rivierenpad – Variant 2 – Nieuwerkerk a/d IJssel » Rotterdam Hilligersberg
Zondag 10 oktober 2021 met wandelvriendin Petronette een etappe van het Grote Rivierenpad gewandeld. Ons beginpunt was treinstation Nieuwerkerk a/d IJssel. Via de Ringvaartdijk liep dit eerst door deze plaats richting Zevenhuizen. Eerst over een aquaduct, later onder een viaduct door en over de snelweg A20 heen en verder via de Westringdijk. Aan de andere kant van het water lag Nesselande, een woonwijk van Rotterdam. Aan het einde van Westringdijk links een brug over en direct rechtsaf naar Zevenhuizen. Een paar kilometer aan de linkeroever van het water gewandeld.
Via de dorpsstraat en dorpsplein rondom de kerk heen en door een park heen. Iets verderop richting het westen gelopen. Deze asfaltweg langs de Hennipslootkade kwam langs de Willem Alexander roeibaan. Bij eetcafé de Roerdomp aan de Rotte op het terras en in de zon even wat gedronken. Ons pad over een dijk vervolgd langs de Rottemeren, richting Rotterdam. Langs een molen en over de sluis van de Zevenhuizer Verlaat. Het fietspad langs de Rottermeren verder gevolgd tot aan de Pekhuisbrug en hier deze hoge fietsbrug overgestoken.
Aan de andere kant van de oever linksaf geslagen en een fietspad richting het Hoge Bergse Bos. In het Hoge Bergse Bos ging ons wandelpad over de top van de Skiberg en dat was flink klimmen. Wel een mooi uitzicht op de Zevenhuizerplas en de wijken Zevenkamp en Ommoord. Na de afdaling, een slingerend schelpenpad, verder gelopen door dit bosgebied. Wat verderop een asfaltpad over de golfbaan van de Hooge Rotterdamsche. Langs de golfbaan nog even op een bankje gezeten en wat gegeten. Na een korte beklimming langs het clubgebouw en weer afdalen. Na het golfterrein gelopen naar het Lage Bergse Bos.
Bij Paviljoen De Bergsche Plas in het Lage Bergse Bos weer wat gedronken op een terras. Na een korte stop van de route afweken in verband met de aanleg van een nieuw stuk snelweg tussen A16 en A20. Via een hoge voetgangersbrug over de Rottemerentunnel naar de andere kant gelopen. Dankzij een app op mijn mobiel Open Street Maps genavigeerd door de Rotterdamse wijk Hilligersberg. Na enkele straten gewandeld naar het eindpunt van tramlijn 4, Burg. van Kempensingel en hier de tram naar Rotterdam Centraal en metro Eendrachtsplein genomen. Vandaag ruim 18,5 km gewandeld.
Romeinse Limespad – Etappe 6 – Woerden » De Meern
Zaterdag 2 oktober 2021 met een groep van 7 personen de zesde etappe van het Romeinse Limespad gewandeld. Ditmaal 16 km tussen treinstation Woerden en bushalte De Meern-Oost in De Meern.
Na een vertraging van één onze deelnemers begonnen in Woerden. Vanuit het treinstation eerst richting de Oude Rijn gewandeld en na een trapje rechtsaf een jaagpad op langs dit riviertje. Na een stuk slingeren door een buitenwijk van Woerden liepen we de polder in. Tot aan het spoorwegviaduct de rechteroever van de Oude Rijn gevolgd. Vervolgens de brug over en aan de andere oever via een jaagpad verder gegaan. Kort hierop liepen we het plaatsje Harmelen in.
In de Dorpsstraat bij Het Wapen van Harmelen even gestopt voor een toiletbezoek en een lunch voor sommigen van ons. Na ca. drie kwartier onze weg vervolgd langs de Oude Rijn. Wandelen ca. 1,8 km op een fietspad aan de linkeroever. Ook begon het licht te regenen. Aan de rand van De Meern even naar links en rechts en langs een bord over het Romeinse Limespad gewandeld. Na een viaduct De Meern in gewandeld.
Iets verderop rechtsaf een brug over naar de andere kant van de Oude Rijn. Kort daarna afgeslagen een wijk ingelopen. Bij een bushalte haakte één van ons af in verband met een andere afspraak. Met zijn zessen door De Meern verder gewandeld langs enkele borden over het Romeinse Limespad. Vervolgens door een park en de buitenrand van De Meern. Aan het einde linksaf over een vlonder en een schelpenpad. Aan het einde gestopt bij de bushalte De Meern-Oost. Hier bus 102 terug naar Woerden gepakt.
Samen met William even Woerden ingelopen en gedineerd bij een Vietnamees restaurant De Smaak van Vietnam. Daarna weer terug naar het treinstation van Woerden en de trein naar Rotterdam gepakt. Vandaag geen foto’s gemaakt en geen Runkeeper aangezet.
Romeinse Limespad – Etappe 5 – Bodegraven » Woerden
Zaterdag 24 juli 2021 met een groep van tien personen de vijfde etappe van het Romeinse Limespad gewandeld. Oorspronkelijk was dit een lange wandeling van Bodegraven via de Oude Rijn en door de polder naar Driebruggen en Papekop naar Woerden. Aangezien de totale afstand ca. 24 km bedraagt en tussentijds inkorten niet kon vond ik dit teveel om te wandelen. In een facebookgroep over het Romeinse Limespad stond een tip van andere wandelaars dat je ook de Oude Rijn kon blijven volgen en dat de route dan ca. 13 km zou zijn; een beter plan.
Vanochtend rond elf uur begonnen op treinstation Bodegraven. In de winkelstraat eerst een sanitaire stop gehouden bij Koffiebar Tref in de Prins Hendrikstraat. De koffie is daar ook goed. Iets verderop net voor de brug over de Oude Rijn, rechtsaf geslagen de Rijnkade op, een jaagpad langs dit riviertje. Dit fietspad hebben we ca. 2,5 km gevolgd tot bij Fort Wierickerschans. Helaas voor ons was er vanaf 24 juli -vandaag- een zomerstop en stonden we nu voor een gesloten ijzeren hek.
Na dit fort het jaagpad langs de Oude Rijn vervolgd tot in Nieuwerkerk a/d Rijn, ca. 2,5 km verder. Hier even van de route afweken. Na een tolbrug die nog handbediend werd de Oude Rijn overgestoken. Het eerste restaurant was gesloten, het tweede restaurant met terras, (H)eerlijk eten was gelukkig wel open. Hier aan een lange tafel voor de hele groep wat gedronken en een lunch genomen. Kwalitatief goed eten, enkel een lange wachttijd omdat er slechts 1 kok aanwezig was. Ook even wat regen gehad, maar dat was snel voorbij.
Na deze lunchstop terug de tolbrug (voor wandelaars gratis) over en de route langs de Oude Rijn vervolgd. Onderweg enthousiaste schapen, een Alpaca en bordjes met loslopende kippen gezien. De zuidoever van de Oude Rijn ruim 4,5 km gevolgd tot in Woerden. En de route liep continue over jaagpaadjes langs het riviertje. Net voor Woerden en in Woerden zelf nog wat informatieborden gezien over het Romeinse Limespad. Nog even over de drukke Rijnstraat in het centrum gewandeld. Met de groep zijn wij tot aan het treinstation van Woerden gelopen. Hier viel de groep uiteen; enkele die naar huis gingen en sommigen die ergens wat wilde gaan eten.
Eerst met zijn vieren wat gedronken bij Gare Pompidou en na een tip van Frank met zijn drieën bij de Smaak van Vietnam in de Havenstraat gaan eten, een authentiek Vietnamees restaurant. Kwalitatief goed eten en waar we van ca. 17u tot 19u terecht konden zonder reservering. Uiteindelijk terug naar het treinstation van Woerden gelopen en huiswaarts gegaan. Van de opgegeven hevige regen- en onweersbuien aan het einde van de middag geen last van gehad.
Grote Rivierenpad – Variant 1 – Nieuwerkerk a/d IJssel » Lekkerkerk
Zaterdag 3 juli 2021 met wandelvriendin Petronette een etappe van het Grote Rivierenpad gewandeld. Ons beginpunt was het treinstation van Nieuwerkerk a/d IJssel. Na een kleine vertraging om kwart voor elf gestart met wandelen. De route van het Grote Rivierenpad (variant A Rottemeren) loopt onder het treinspoor door dus de route gelijk opgepakt. Het eerste stuk liep langs een singel aan de rand van een woonwijk. En na ca. 1 km liepen we het dorp al uit de polder in. Onderlangs de dijk van de Hollandse IJssel richting Moordrecht gewandeld. Onderweg veel klaprozen gezien.
Bij een picknickbank bij het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard even wat gedronken. Na een brug de Westringdijk langs het water naar Moordrecht gewandeld. Net voor het centrum in Moordrecht bij een snackbar met lunchroom even naar het toilet gegaan en koffie en thee gedronken. Daarna via de Kerklaan en langs de Kerk naar de dijk gewandeld en met de veerdienst over gevaren naar Gouderak.
In Gouderak een klein stuk over de (drukke) dijk gewandeld en via de Essendreef door Gouderak gelopen. Na een paar honderd meter liepen we al de polder in, een fietspad ‘Snippejagerskade’. Op de eerste kruising rechtsaf geslagen een tiendweg. Langs deze tiendweg een picknickbank gevonden waar we even konden eten en drinken. Na deze pauze de tiendweg ca. 4 km gevolgd. Onderweg veel polderdieren gezien, waaronder een paartje futen met een jong achterop; op de foto is dat helaas niet te zien.
Bij een bocht naar rechts zijn wij linksaf gegaan via een overstapje over een hek, een graskade ‘Berkenwoudse Boezem‘. Na ca. 500 meter rechtsaf gegaan over een ander overstapje en bij een picknickplaats het fietspad linksaf gepakt. Langs het water ‘Molenvliet’ kwamen wij een stel fotografen tegen die een stern met jong aan het fotograferen waren. Mooi tafereel om te zien. Vervolgens naar het Loetbos gewandeld. De eerste splitsing ‘Hillekade’ rechtsaf genomen. Hier een filmpje gemaakt van familie zwaan. Over een smal onverhard pad naar kanocentrum Loetbos gewandeld en hier van de route afgeweken.
Bij restaurant ‘De Loet‘ aan de rand van het Loetbos nog even wat gedronken. Hierna de provinciale weg N210 overgestoken en in 3 km naar mijn dorp Lekkerkerk gewandeld. Na wat sightseeing in Lekkerkerk nog een ijsje gekocht bij de snackbar vlakbij mijn huis. Al met al 18,5 km gewandeld; mijn app Runkeeper vergeten aan te zetten, dus geen routekaart ditmaal. En gelukkig na afloop geen spierpijn in mijn benen of zere voetzolen.

































































































































































