Na een onderbreking van een paar jaar ben ik op donderdag 28 mei 2026 met de bus naar Utrecht Centraal en daarna de bus naar Wijk bij Duurstede, bushalte Steenstraat-Centrum gereisd. Dit om etappe 10 en 11 van het Romeinse Limespad te wandelen.
Eerst naar de markt gewandeld en cappuccino met appeltaart bij restaurant de Engel genomen. Na deze korte stop door het centrum, over de Mazijk en door een poort verder gelopen langs Kasteel Duurstede. Door het groen de dijk op en met de veerpont de Nederrijn overgestoken.
Aan de overzijde via de Heuvel en verderop linksaf de Rijnbandijk op tot in Rijswijk. Een paar straten in dit dorpje gewandeld. Na Rijswijk provinciale weg overgestoken en na 100 meter linksaf de Kanaalweg. Dit pad 1,5 kilometer evenwijdig aan het Amsterdam-Rijnkanaal gevolgd. Daarna een viaduct onderdoor en na 400 meter op een splitsing even wat gegeten en gedronken. Hierna linksaf Essenbos, en dit pad door het open landschap 2 kilometer gevolgd tot bij een provinciale weg, overgestoken en korte daarna langs de Wal en een singel naar Maurik gewandeld.
In Maurik na ruim 10 km op een buitenterras van Hotel Restaurant Room IV een broodje geitenkaas gegeten en wat fris gedronken. Vervolgens verder gewandeld richting het oosten. Langs sportvelden over de Driesweg. Hier gewandeld door het open land en langs fruitbomen. O.a. via de Dwarsweg en Tielseweg onderlangs Eck en Wiel gelopen. Ook langs een ooievaarsnest met ooievaars erin gewandeld en op een graspad langs een water. Na de Leeweg en Ketteringseweg linksaf de Brenk. Wat later liep ik het dorpje Ingen in. Langs een molen en een kerk. Daarna verder naar het oosten en via de Culekampseweg Ingen weer uit. Na een paar bochten van mijn route afgeweken en rechtdoor naar het plaatsje Ommeren gewandeld. In totaal vandaag 18,3 km gewandeld.
In Ommeren had ik een een overnachtingsplek gevonden via de landelijke organisatie Vrienden op de Fiets, waarvan zowel fietsers als wandelaars gebruik van kunnen maken. Een mooi verblijf aan de Dr. Guepinlaan, een eigen schone kamer en douche en in goed gezelschap van een gastheer.
Na een goede nachtrust en vers ontbijt, lunchpakket klaargemaakt en voor negen uur ’s ochtends op vrijdagochtend verder gewandeld. Ommeren uitgelopen en iets verderop mijn route van het Romeinse Limespad opgepikt. Rechtsaf door fruitvelden naar huis Den Eng. Iets daarna weg overgestoken, langs het streekmuseum Baron van Brakell en rechtsaf asfaltpad op. Vervolgens langs een hek en linksaf via de rand van een weiland gewandeld. Via een overstapje rechtdoor, langs de fruitbomen en aan het einde linksaf en al snel 2x rechtsaf verder door het weiland. Aan het einde plankier over sloot. Bij een volgend weiland was het veld net ingezaaid dus niet over een volgende plankier gegaan maar evenwijdig over betonplaten langs fruitbomen.
Bij een provinciale weg rechtsaf, een fietspad evenwijdig hieraan. Na 550 meter linksaf de drukke verkeersweg overgestoken en een betonpad, verderop graspad op gewandeld. Aan het einde rechtsaf en door buurtschap Aalst gelopen. Na een speeltuintje linksaf en wat verder de Rijndijk op en rechtsaf gegaan. Dit fietspad 800 meter gevolgd, de provinciale weg weer overgestoken en rechtdoor een fietspad over een dijk tot in Kesteren gewandeld. Na een viaduct linksaf fietspad, later over een dijk en langs de Kerk. In het centrum bij Brasserie By Lev cappuccino gedronken met een frambozenbavaroise gebakje. Hierna gewandeld tot treinstation Kesteren, het eindpunt van mijn wandeling. Vandaag 9,8 km gewandeld.
Een tweedaagse wandeling had ik lange tijd niet gedaan. Op donderdag tot 25 graden en zonnig weer. Er stond gelukkig wel vaak een windje waardoor het nog goed te wandelen was. Op de vrijdag zou het lokaal 31 graden worden en op sommige stukken zonder wind pittig qua warmte. Bij thuiskomst constateerde ik ook diverse blaren (5 stuks) op mijn beide voeten, iets waar ik normaal gesproken geen last van heb. Ook code geel en oranje in diverse provincies voor verwachte (zware) onweersbuien, maar die vielen pas toen ik al lang thuis was.
De volgende keer wil ik wandelen van Kesteren naar Wageningen en verder naar het oosten.
Op zaterdag 30 mei 2026 een afwisselende wandeltocht door een stukje Gouda en de prachtige, oude polder Krimpenerwaard. Met afstanden van 5 tot 55 km is er voor ieder wat wils. Nieuw is de mogelijkheid om een stadstocht door de historische binnenstad van Gouda te lopen. Deze route is zelfstandig te doen of te combineren met een polderafstand, voor een perfecte mix van stad en natuur. @Bron: Wandel.nl
Zaterdag 9 mei 2026 een strandwandeling gemaakt. Mijn beginpunt was bushalte Vlotlaan in Monster. Mijn eindpunt bushalte Kijkduin in Den Haag. De eerste anderhalve kilometer wandelde ik door Monster. Vlakbij het Fletcher Hotel in Ter Heijde was vandaag de open dag van de Reddingsbrigade Monster en best druk met mensen. Op het strand hier ook diverse activiteiten.
Bij strandpaviljoen Moments Beach even cappuccino gedronken met wat lekkers erbij; chocolade / kersentaart. Na dit begin het strand opgelopen en richting het noorden gewandeld. Op de vloedlijn en lekker in mijn t-shirt in de zon; de noordenwind viel het eerste uur nog mee. Na ruim 4 km wat gedronken op een verhoging van een duin, met zicht op Kijkduin en in de verte de Pier en het Reuzenrad van Scheveningen.
Hierna mijn fleecevest weer aangedaan vanwege de zon achter de wolken en de noordenwind werd steviger en het werd frisser. Linksom de Zandmotor gewandeld. Daarna over het strand gewandeld tot strandpaviljoen Suiderstrand, ca. 500 meter voor de boulevard van Kijkduin. Hier een uitsmijter gegeten.
Na mijn lunchpauze door de duinen, een asfaltfietspad gevolgd tot bij bushalte Kijkduin in Den Haag. Hier bus 26 gepakt naar treinstation Den Haag Holland Spoor. Vandaag ca. 7,6 km gewandeld.
Elke wandelaar heeft wel eens last (gehad) van blaren. Hoe voorkom je nu dat blaren je wandelplezier bederven? Tevoetonline geeft je een aantal tips ter voorkoming van dit nare ongemak.
Zondag 26 april 2026 een rondwandeling vanuit mijn dorp Lekkerkerk door de polder Krimpenerwaard gemaakt.
Vanaf mijn huis naar de Kerkweg gewandeld en deze gevolgd tot aan de Randweg. Rechtsaf en direct linksaf brug over, Weydehoekpark. Hier een ooievaar in nest op paal gezien. Aan het einde linksaf, Boezemweg over en aan de overkant rechtsaf wederom Kerkweg. Hier familie meerkoet met 5 jonge meerkoeten, een blauwe reiger, een zwaan en een fuut op nest gezien. De Kerkweg gevolgd tot bij de rotonde en de N210 rechtdoor overgestoken. Langs restaurant de Loet en het eerste fietspad rechtsaf de Loet in. Dit gevolgd tot voorbij de Hooiberg. Iets verderop bij picknickbank even gepauzeerd voor een hapje en drankje.
Na deze pauze verderop het fietspad linksaf ‘Landscheidingskade’ genegeerd en het eerstvolgende graspad linksaf. Dit gevolgd tot het einde. Linksaf, weg schuin overgestoken en het Loetbos in. Hier loopt ook de route van het Grote Rivierenpad. Na een splitsing naar links de uitkijktoren even opgelopen. Mooie vergezichten in de polder. Hierna over schelpenpaden door het Loetbos naar het Toeristisch Overstappunt Loetbos op de parkeerplaats. De Kerkweg en parkeerplaats hier tegenover overgestoken en rechtsaf het Loetbos in. Dit deels verharde en onverharde pad gevolgd tot het fietspad door het Loetbos. Aan het einde bij een picknickbank rechtsaf. Dit verharde pad gevolgd tot bij Gemaal Hillekade en linksaf, provinciale weg N210 overgestoken, rechtsaf asfaltpad langs de N210. Iets verderop een bruggetje over en linksaf het Paddenpad ingeslagen. Direct linksaf voor een bankje aan de rand van dit gebied. Hier weer gepauzeerd.
Vervolgens het Paddenpad, een graspad door de weilanden en diverse klaphekjes door. Na ca. 1,5 km bij een picknickbank linksaf asfaltweg Tiendweg-West richting Lekkerkerk. Bij het Kooipad rechtsaf een fietspad richting de dijk langs rivier de Lek. Net na de helft op een bankje weer even gerust. ook een fazant gezien. Na een korte pauze verder gelopen, dijk op en linksaf naar Lekkerkerk. Over de dijk ca. 1,5 km gewandeld tot in Lekkerkerk. Vandaag 13,9 km gewandeld.
Afscheid, verlies, en rouw. Het komt in ieders leven voorbij. Soms groot en overweldigend, soms klein en ingetogen. Het kan om van alles gaan; de dood, een verbroken relatie, een verloren vriendschap of het verlies van een droom, gezondheid of landschap. We nodigen je uit om ermee op pad te gaan, wandelend langs de duinen, bossen en stranden van Terschelling. Stap voor stap maak je ruimte voor rouw. En waar rouw is, is liefde.
De Walk of Grief is een 75 kilometer lange pelgrimstocht door de natuur van Terschelling. Weg van de drukte van het dagelijkse leven, kun je je wandelend openstellen voor wat gezien wil worden. In vijf etappes trek je – samen of alleen – over grotendeels onverharde paden door een voortdurend veranderend landschap. Met de wandelbox ga je goed voorbereid op pad. @Bron: WalkofGrief
Een NS-wandeling is een wandeltocht van station naar station, samengesteld door Wandelnet en NS. Je kunt kiezen voor verschillende afstanden, wandelingen door het bos, de stad, langs het strand of door de duinen.
In en rondom Soest en Baarn liggen bijzondere, unieke natuurgebieden met afwisselend zandvlaktes en duinen-, bos- en heidegebied en prachtige historische bezienswaardigheden. Dagelijks kun je kiezen voor een afstand van 6, 12, 22 of 32 km. Op zaterdag 22 augustus geniet je van de Baarnse Paleisdag en op zondag 23 augustus van de Soester Duinendag. @Bron: Soester Wandelweekend