Pinksteren: open huis kastelen

Bezoeken: 1

Maak een mooie wandeling langs een imposant, middeleeuws kasteel. Bewonder de prachtige kasteeltuin. Drink en rust wat in het kasteelcafé.

Het hele Pinksterweekend zetten veel kastelen hun poorten open!

Wandelzoekpagina heeft een aantal mooie wandelingen geselecteerd waarbij je langs een fraai kasteel loopt.
@Bron: Wandelzoekpagina

11 en 12 mei Nationale Molendag

Bezoeken: 2

Op de tweede zaterdag en zondag van mei organiseert Vereniging De Hollandsche Molen ieder jaar Nationale Molendag. Op die dagen – maar vaak ook op andere dagen in het jaar – zijn vele wind- en watermolens open voor bezoekers.

Op de website van Wandelzoekpagina nu een aantal wandelingen langs verschillende molens.

Zaageiland

Bezoeken: 5

Vandaag met een wandelmaatje op eiland ‘De Zaag’ gewandeld. Ons beginpunt was bushalte Zaag, Krimpen a/d Lek. Vanaf hier een stukje over de dijk, linksaf brug over en linksaf naar het beginpunt van deze route.

Door het hek, rechtdoor en aan het einde rechtsaf. Daarna direct linksaf over het onverharde pad. Aan het einde rechtsaf en langs een vogelkijkscherm. Aan het einde rechtsaf een graspad langs rivier de Lek. Hier waren een aantal stukken weg, maar we konden wel verder wandelen. Met de bocht mee, brug over en een fuut gezien. Langs een aantal knotwilgen die gesnoeid waren. Bij de T-splitsing linksaf een breed karrespoor. Bij de eerste opening even gepauzeerd bij een strandje aan de Lek. Na deze pauze doorgelopen tot het einde en nog even gezeten bij twee bankjes met uitzicht op Rotterdam en een houten boot.

Vervolgens dezelfde weg terug. Alsmaar rechtdoor, bij de T-splitsing nu rechtdoor en bij de kruising ook rechtdoor. Een onverhard pad langs wat industrie achter een hek. Na deze kruising ca. 800m rechtdoor en bij een splitsing linksaf. Wat verder door een houten hek naar de Kleine Zaag. Door een open veld, langs een paar grazende koeien en vervolgens een onverhard pad langs het water en met zicht op de Lekdijk.

Na een paar honderd meter over een onverhard pad bij een splitsing rechtsaf en over een grasveld heen. Het bankje wat vol in de zon stond genegeerd en wat verderop in de schaduw nog even gepauzeerd. In het veld liep een fazant. Na deze stop met de klok mee het onverharde pad vervolgd. Langs rivier de Lek en wat verder langs de rand van de open weide. Dit gevolgd tot aan een houten hek. Daarna rechtsaf tot aan de Beverbrug en de trap naar boven genomen. Boven een mooi uitzicht op rivier de Lek en Zaageiland. Hierna weer terug naar beneden en het graspad uitgelopen tot een T-splitsing. Hier linksaf en hetzelfde rechte pad ca. 800 meter gevolgd tot aan ons beginpunt.

Vandaag ca. 5,3 km in twee lusjes gewandeld over Zaageiland.

Groene Wissel 113: Hollandsche Rading 2

Bezoeken: 22

Vandaag met zes personen een boswandeling, Groene Wissel 113: Hollandsche Rading 2 / Hilversums Wasmeer gewandeld. Ons startpunt was treinstation Hollandsche Rading en na ca. 200 meter liepen we al het bos in. De eerste 3 km noordwaarts over onverharde bospaden en via het Erfgooierbos naar een uitzichtpunt met bankje op een heuvel, met uitzicht op het Hilversumse Wasmeer. Vanwege de vele regen eerder deze week waren veel bospaden erg nat en moesten we continue bekijken wat de beste route was, linksom of rechtsom de plas, danwel een stukje door het bos ernaast. Al met al ging dit best goed. De route was goed gemarkeerd met kleine paaltjes met nummers erop.

Na een korte stop in zuid-oostelijke richting verder door het bos gewandeld. Een deel door het Maartensdijkse Bos. Na wat slingerende bospaden ruim 1 km over de Kloosterlaan gelopen naar Lage Vuursche. Net voor Lage Vuursche langs landhuis Klein Drakensteyn gewandeld. Op de kruising van de Karnemelksweg even van de route afgeweken en Lage Vuursche ingelopen. Op de hoek bij De Vuursche Boer een lunchstop ingelast voor een hapje en drankje. Gelukkig was er voor ons in het zaaltje boven nog plek.

Na deze stop teruggelopen naar de Karnemelksweg en onze route vervolgd door het bos. Terug het Maartensdijkse Bos in, over smalle en wat brede bospaden, eerst in zuid-westelijke richting gewandeld, later naar het westen. Een stuk door het Goois Natuurreservaat De Zuid, Bosberg gelopen met een zandverstuiving. Daarna een slingerpad door het bos en wat verder langs een bankje waar we in het begin ook langs liepen. Viaducht onderdoor en we waren weer bij ons beginpunt.

Vandaag ca. 13 km gewandeld, de tracker van Runkeeper heb ik ca. 1 km te laat aangezet en bij 12 km was ons eindpunt. Ook handig als je deze op het perron uitzet in plaats van in de trein. Voor mij een mooie boswandeling. Af en toe wat regen, maar daar kan je je gelukkig op kleden. Voor herhaling vatbaar.

Dwars door de Lage Landen

Bezoeken: 6

Het televisieprogramma Dwars door de Lage Landen werd in Vlaanderen en Nederland wekelijks door tweeënhalf miljoen mensen bekeken. In dit programma trok programmamaker Arnout Hauben met zijn camera- en geluidsman te voet van Oostende naar Maastricht en door het oosten van Nederland naar Pieterburen. In het tweede seizoen, dat op 21 april start, trekt het drietal van Lauwersoog diagonaal naar De Panne aan de Vlaamse kust. Duizend kilometer vol bijzondere ontmoetingen, sappige verhalen en leuke geschiedenissen. Wandelen over het Friese Woudenpad, Pionierspad en Floris V-pad.

Dwars door de Lage Landen is vanaf zondag 21 april te zien op NPO 2.
@Bron: Wandelmagazine

Lees nu ook een interview met Arnout Hauben.