Trage Tocht Marienwaerdt

Bezoeken: 13

Om 11:30 verzameld op treinstation Beesd voor de grotendeels onverharde wandeling Trage Tocht Marienwaerdt. Hier stonden Lieuwe en Marco al op mij te wachten. Vanaf hier via een asfaltpad gewandeld naar het TOP-punt, het beginpunt van de wandeling. Op de kruising van wegen rechtsaf gegaan voor een korte stop bij pannenkoekenhuis / restaurant De Stapelbakker. Eerst de Landgoedwinkel met zelfgemaakte producten bekeken, daarna een plekje op het buitenterras opgezocht. Na koffie met appelgebak teruggelopen naar het TOP-punt.

Nu rechtdoor de Notenlaan en dit pad gevolgd tot aan een toegangspoort. Aan de rechterkant van dit pad een graspad tussen de notenbomen gevolgd. Bij een kruising rechtsaf Abelenlaan, een asfaltpad in de schaduw. Wel beter gezien de warmte die voorspeeld was deze dag. Wat verderop iets omhoog een halfverhardpad over een dijkje. Dit dijkpad gevolgd tot een klinkerweg. Bij bebouwing rechts een smal bospad. Doorgelopen tot een vijfsprong met aan de linkerhand een groot huis.

Hier ging het mis met de routebeschrijving. Een pad rechtdoor en het linkerpad gevolgd. Een paar honderd meter verder erachter gekomen volgens het GPX-bestand op mijn app OSMAnd dat we verkeerd liepen. Teruggelopen naar de vijfsprong linksaf over een brug en linksaf met de bocht mee over een dijk langs de Linge. Ruim verder bij een T-splitsing met witte hekken en asfaltweg (twee alinea’s verder in de routebeschrijving) de route weer opgepakt. De Appeldijk langs de Linge en uitgebloeide bloesembomen verder gewandeld.

Voor een gemaal linksaf (en niet rechtdoor en rechtsaanhoudend het fietspad op) richting B&B De Neust. Deze gaat over in een halfverharde weg (niet het smalle paadje rechts langs het water volgen). Langs Heerlijkheid Marienwaerdt en via de Den Oeststeeg. Verder op een pad gevuld met open betonplaten. Bij wandelknooppunt E52 linksaf. Pad alsmaar rechtdoor volgen, kruising oversteken en Bijlandtsdreef ingelopen. Alsmaar rechtdoor, na een paar honderd meter bocht naar links en rechts, pad omhoog en linksaf op een bospad langs een water. Aan het einde rechtsaf, langs een breed graspad en langs de velden.

Na een bocht naar links kom je uit op halfverharde weg. Hier rechtsaf (waar we eerder verkeerd liepen). Dit pad tot het einde uitgelopen. Rechtsaf en bij een grindpad en knooppunt E45 linksaf (de betonplaten linksaf zijn allemaal verwijderd). Parallel langs het spoor gewandeld. Na een flauwe bocht van het spoor af een halfverhard pad (niet het mountainbikepad nemen). Na een brede eikenlaan kom je bij de kruising met de toegangspoort van het landgoed. Rechtsaf over asfaltweg en bij kruising rechtdoor langs het TOP-punt en gewandeld naar De Stapelbakker.

Bij De Stapelbakker nog een pannenkoek gegeten. Op het buitenterras een dreigende lucht richting Geldermalsen, maar meer dan een paar spetters regen was het niet. Na deze stop teruggelopen naar treinstation Beesd. Ik was wel blij dat de helft van de route in de schaduw was, op de Appeldijk langs de Linge was het erg warm en drukkend. Voorspelde regenbuien en onweer niet gehad; rond 21:15 een flinke onweersbui bij mij thuis in Lekkerkerk.

Vandaag 13,2 km gewandeld (inclusief verkeerd lopen), geen 12 + 2 km. Onderweg veel wit/rood en geel/rood-markeringen van LAW’s, maar in de routebeschrijving werd hier geen gebruik van gemaakt. Ik zal mijn opmerkingen doorgeven aan Wandelzoekpagina.